Kenmerken


   Kleurecht


Kleurechte bestrating is ontwikkeld om de kleur langer vast te houden. De speciale toplaag is voorzien van natuurlijke granulaten en mineralen en zorgt voor een langer behoud van de kleur.
 


   Voetcomfort


De bestrating is voorzien van het unieke voetcomfort. Hierdoor voelt de tegel zeer zacht en comfortabel aan wanneer je er blootvoets over loopt. De unieke behandeling die zorgt dat een tegel voetcomfort heeft, zorgt ook voor een natuurlijke stroefheid. Met de kwalificatie voetcomfort weet je ook dat dit een zo kindvriendelijk mogelijk product is als voor betontegel bestrating haalbaar is. Door het voetcomfort is er een verminderde kans op schaafwonden en kledingslijtage bij vallen of kruipen. De tegel blijft natuurlijk wel even hard.
 


   Vorstbestendig


De bestrating is vorstbestendig, dat wil zeggen dat het product geen schade ondervindt van de gevolgen van temperaturen onder het vriespunt. De stenen of tegels zijn bestand tegen temperaturen onder nul en zullen mits goed verwerkt bij deze temperaturen geen scheuren/barsten of anderszins schade oplopen. Water dat op bestrating blijft staan, kan in de winter vorstschade veroorzaken in de voegen of aan het oppervlak van de bestrating. Zorg dus altijd voor afdoende afschot en drainage!
 


   Vuil- en vochtwerend


De bestrating is vuil- en vochtwerend dankzij een speciale beschermlaag op de toplaag. De behandeling zorgt ervoor dat de deklagen van de stenen of tegels nauwelijks meer poreus zijn. Hierdoor hecht vuil zich niet of nauwelijks aan het oppervlak. Dit geldt zelfs voor kauwgum en bijvoorbeeld wijnvlekken.
 


   Niet geschikt om af te trillen


Sommige bestratingsproducten zijn uitgerust met bepaalde kenmerken om met name te voldoen aan esthetische verwachtingen. wanneer men een terras wil met een strakke uitstraling is dit mogelijk met stenen of tegels die zo uitgevoerd zijn dat zij dit effect genereren. Dit betekent bijvoorbeeld dat er geen facet of velling (schuin randje) kantje aan de steen of tegel zit. Of dat deze geen afstandhouder heeft aan de zijkant. Voor een zo strak mogelijk resultaat worden deze tegels koud tegen elkaar gelegd. e.e.a. heeft tot gevolg dat wanneer met een trilplaat het terras wordt aangetrild de stenen of tegels beschadigen. Ook kunnen stenen of tegels soms vanwege hun dikte niet worden afgetrild bijvoorbeeld bij natuursteen tegels van slechts 3 cm dikte of beton siertegels van 4 of 5 cm dik. 
Het icoon niet geschikt om af te trillen geeft dan ook aan of een product wel of niet mag worden afgetrild.
 


   Geschikt om af te trillen


Om een goede en degelijke bestrating te krijgen en te houden is het verdichten (aftrillen) van de bestrating van groot belang. Voordat er getrild wordt moet het straatwerk goed worden schoongeveegd. Nadat alles is afgetrild wordt het straatwerk ingeveegd met brekerzand of een ander geschikt voegmiddel.
 


   Onderhoudsvriendelijk


De bestrating is onderhoudsvriendelijk omdat de toplaag van de stenen of tegels door nabehandeling en verdichting minder vocht en vuil op nemen. Minder vocht betekent minder algen en mos. Een beschermde toplaag betekend minder vuil hechting. Dit leidt in de praktijk tot minder of gemakkelijker onderhoud.
 


   Geschikt voor oprit


De bestrating mag worden toegepast voor zwaarder verkeer dan voetverkeer. De stenen zijn tenminste 6 cm dik en beschikken over afstandhouders, facetrand en/of een getrommelde afwerking. Een afstandhouder is een tijdens het productieproces aangebrachte verdikking die onderdeel is van de steen of tegel. Deze zorgt ervoor dat de stenen hun onderlinge spanning kwijt kunnen zonder te beschadigen.
 


   Niet geschikt voor oprit


De bestrating mag niet worden toegepast voor zwaarder verkeer dan voetverkeer. De bestrating is is niet geschikt omdat de tegels of stenen niet zijn voorzien van een afstandhouder, schuine facetrand of trommelafwerking. Ook kunnen stenen of tegels soms vanwege hun dikte niet worden belast door auto’s. Bijvoorbeeld natuursteen tegels van slechts 3 cm dikte of beton siertegels van 4 cm dik. Deze dikte is simpelweg te onstabiel bij een zwaardere belasting door bijvoorbeeld een auto.